De competitie bijhouden in Excel

competitie bijhouden in ExcelMet deze spreadsheet kunt u zelf de voetbalcompetitie bijhouden in Microsoft Excel. Er kan één competitie van maximaal 20 teams bijgehouden worden.

De spreadsheet is getest in Excel 2007 en 2010 en bevat één macro om de uitslagenlijst te sorteren en HTML-code aan te maken.

Let op: vul overal alleen de gele gedeelten in de sheet in anders worden formules overschreven !

1. Download de spreadsheet en maak de gele gedeelten leeg. Vul in de tabel teamindeling de namen van de teams in (volgorde maakt niet uit) en eventueel de punten in mindering per team (anders op nul laten). Vul onder Favoriet de naam van het favoriete team in, deze wordt dan in de andere tabellen opvallend getoond.
  2. Zodra bekend is wanneer wedstrijden worden gespeeld vult u in de tabel Uitslagen in de kolom datum de speeldatum in.
  3. Als de uitslagen bekend zijn vult u deze ook in deze tabel in. Bij het invullen van bv. 'afgelast' of andere tekst in kolom J wordt de wedstrijd als nog niet gespeeld beschouwd.
  4. De stand wordt dan automatisch (zonder de macro) berekend in de tabel Stand.
  5. Door te klikken op de knop [Lijst sorteren] wordt de macro gestart die de tabel Uitslagen op datum sorteert en ernaast (en naast de tabel Stand) HTML-code aanmaakt dat in een website kan worden geplakt.

Voor meer competities kan het gehele werkblad worden gekopieerd door op het blokje boven rijnummer 1 te klikken (muispijl wordt plusteken, hele werkblad wordt geselecteerd), dan <Ctrl-C> drukken (kopiëren), nieuw werkblad invoegen, <Ctrl-V> drukken (plakken).

Het originele idee voor Excel 2003 is van Wim de Groot in het blad ComputerIdee, uitgave 18 uit 2006 op bladzijde 54.